Ugglor i mossen

Egentligen var detta ett danskt uttryck en fång i tiden för vargar (ulv) i mossen och att man skulle vara försiktig om man anade att risken fanns att stöta på en varg. Nu finns det inga vargar i Danmark längre så det fick bli ugglor.

När jag får känslor av att något inte stämmer är det ofta så. Känslan av att någon inte talar sanning. Att syftet är något annat än vad det egentligen ser ut att vara. Känslan av att inte bli förstådd eller för den delen välkommen. Det är något men vi kan inte riktigt ta på det. Känslan finns men det funna inget som bekräftar den känsla jag känner.

Mamma var ledsen och jag förstod att hon och pappa bråkat om något. På min fråga om det var något som hänt sa mamma; – Nej inget alls. Jag lärde mig att tolka och jag lärde mig att ljug och inte vara ärlig. Hotet fanns där ständigt att föräldrarna skulle göra saker som blev osäkert för mig och just därför blev det viktigt att förutse vad som skulle kunna hända.

För oss som växt upp i olika typer av dysfunktionella hemförhållanden lärde vi oss snabbt att läsa av rummet. Vi lärde oss att läsa av vad som hände eller var på väg att hända. En väl inlärd strategi som lär följa oss resten av våra liv. Ibland bra ibland helt förödande.

Främst blev vi duktiga på att läsa av vad andra gjort eller ville dölja.

Det vi blev mindre bra på var att läsa av våra egna dolda avsikter och lite tokiga beteenden. Det ingick liksom inte i kursen.

Jag fortsätter och känner in och anar de ugglor som kan finnas. Skillnaden idag är att jag både behöver välja de stunder jag gör det men också välja att se om det handlar om mig eller någon annan. Handlar det inte om mig själv då kan det vara så att jag anar vad som kanske pågår. Just förmågan att reflektera vad som är min del men också vad som inte är min del i det som sker har hjälpt mig mycket i min egen utveckling.

I kärnan i det som sker blir mycket mer tydligt när jag vågar lita på mig själv och mina känslor men samtidigt kan separera vad det är som sker innanför mig själv och det som sker utanför mig själv. Det blir på något sätt enklare och frigör en mängd ny eller nygammal energi.

Vilka sidor har du utvecklar under din barndom?

Lämna en kommentar